dinsdag 28 juni 2016

Promnight - afscheid van een schooljaar

Vannacht was warm.
Vannacht was goed.
Vannacht was een afsluit. Van een mooi (school)jaar. Voor mij het eerste aan de kant van leerkracht. Het is zo ontzettend goed bevallen.

Ik moet toegeven, ik ga mijn klas zesdes missen. Dat doe ik nu al. 9 flinke meiden en 2 lieve jongens. Ze doen mij geloven in de toekomst. Het komt nog goed met de mensheid! Ze begrijpen wat het is om mensen te helpen, attent en empathisch te zijn. En dat heb ik hen niet moeten bijbrengen.
Elkaar helpen, en tonen wat verbondenheid is, ze kunnen het als de beste.

T., zonder jou zou de groep nooit dezelfde zijn geweest. Voor jou was het soms moeilijk, moeten opstaan, present zijn van 's morgens vroeg. Waardoor je vaak afhaakte...Ik weet wel, je wordt hiervoor maar al te gemakkelijk veroordeeld. Maar iedereen van de klas wou je erbij, en je werd langs alle kanten gesteund. De verbondenheid werd zichtbaar.
Ook toen er ééntje het moeilijk had in Parijs, werd ze gesteund en getroost door de hele groep.
De glimlach die jullie zo mooi maken vergeet ik nooit meer.

Ik voel mij vereerd, echt waar. Het is een zaligheid om mijn schoolcarrière te mogen starten met zo'n fijne groep.

Doorheen het jaar ondervond ik dat we een spiegel zijn voor elkaar. Als je zelf oprecht geïnteresseerd bent in de leerlingen, doen zij dat ook in jou. Als je hen met alle respect en onvoorwaardelijkheid behandelt, doen zij dat ook. Ik voelde steeds meer liefde voor de groep. Ik zette mij graag voor hen in, om er een leuke herhalingsles voor een toets te maken bijvoorbeeld, en hun punten gingen de hoogte in.
Wisselwerking, onvoorwaardelijkheid, respect, het zijn maar een paar woorden die voor mij centraal stonden....en die volgend schooljaar zullen herhaald worden!








2 opmerkingen:

  1. zo tof dat je zo een fijne groep had om je carrière in het onderwijs te starten!

    BeantwoordenVerwijderen