dinsdag 21 juli 2015

Provence-Vaucluse (deel 2)

Ik heb heimwee. Naar ons reisje naar de Provence, ondertussen al meer dan 2 weken geleden. Zo gaat dat altijd bij mij: eerst genieten van weer thuis te zijn, om daarna het Belgische weer zo beu te geraken zodat heimwee naar het zuiden de kop op steekt (en beseffen dat het nog een jaar zal duren voor we er weer zijn).
Ach, we maken er een heimwee-blogpost met veel foto's van.

De eerste dag gingen we naar L' Isle-sur-la-Sorgue. Het was zondag, dus markt!






Naast allerlei lokale producten vind je prachtige brocante. Ik heb geen prijzen gevraagd.










Het dorpje dat op mij het meest indruk maakte, was Vénasque. Dit is 1 van de 7 mooiste dorpjes van Frankrijk. De weg er naartoe is al heel mooi. Smal en steil baantje, en je ziet het dorp niet liggen tot je er bent. Het kleine poterietje 'Atelier de Camille' vond ik prachtig! Ze werkt met kleine blauwe of rode detailtjes op haar witte tasjes, kannen en kommetjes. Het was klein maar heel mooi en knus. Ik heb haar gezegd dat ik alles heel erg mooi vond, en tegelijkertijd voelde ik mij zo stom dat we geen geld genoeg bij hadden om iets te kopen. En dus durfde ik ook geen foto nemen van haar poterie aan de binnenkant.
Aan de achterkant van de kerk vind je het oudste heiligdom van de Vaucluse: een voor-romaanse doopkapel. Wel toegang betalen hier!






Een dorpje dat ik zeker ook wou zien is Ménerbes. Dit is het dorpje waar de Britse schrijver Peter Mayle woonde en zijn prachtige boeken over schreef. Dit is ook één van de 7 mooiste dorpen van Frankrijk.
Ménerbes is redelijk toeristisch, we zochten bewust de rustiger en hoger gelegen delen van het dorp op.






2 opmerkingen:

  1. Mooie foto's, dat zag er een leuke vakantie uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij waren daar enkele jaren geleden ook en ik herken veel op de foto's. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen