donderdag 28 mei 2015

Floor en Ida

Floor liet al lang op voorhand weten wat ze allemaal zou willen voor haar verjaardag. Zo'n tas van Pip Studio of Oilily, met vele felle kleurtjes was wat ze zéker wou. De opdracht leek eenvoudig maar was het niet. Ik vond geen die aan de voorwaarden voldeed. De nieuwe reeks was te lichtkleurig, te veel beige of te duur.

Zoals al vaker vond ik de oplossing in een naaiboekje: deze keer Ida uit Mijn Tas. Eigenlijk naai ik niet zo graag ingewikkelde tassen, maar de handleiding zag er echt goed uit.
Een hele tijd terug kreeg ik eens van een dame met járen naaiervaring (ik denk zelfs meer dan 45 jaar) een prachtige kleurrijke lap stof uit Thailand (was het Thailand Trui? Of heb ik het mis?). De stof voelt stevig aan; ik dacht dat het kwam door van dat ouderwetse stijfsel. Tot ik mijn strijkijzer er op plaatste.......


Dit was het resultaat! Meteen een gat! En gesmolten plastiek op mijn strijkijzer. Na wat rondvraag gebruikte ik verschillende tips om het weer proper te krijgen. Strijkijzer op laagste stand opwarmen, uit het stopcontact, met een nat sponsje (met een lichtjes versleten groene kant) en VIM. Wrijven maar! Daarna nog een hele tijd met stoom op maximum strijken op een doek zodat alle vuil en schuim uit de gaatjes kan. Nu is hij weer als nieuw. Oef.

Tot daar het avontuur. Maar hey, stof met plastiek, ideaal voor een tas!

Floor was er gelukkig heel blij mee. Ik heb stiekem nog een tweede geknipt voor mijzelf...(in de hoop dat ik in september kan beginnen les geven).









14 opmerkingen:

  1. Oh, ik ben blij dat het goed gekomen is!
    De tas is in ieder geval prachtig, veel beter dan een PiP of Oilily als je 't mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hèhè, dankje. Vond ik eigenlijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo schone zeg !!!! Floor ga nogal content zyn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, zo'n sjieke tas! Ik heb het ook wel gehad met teveel geknoei, vandaar een stikloze periode ;-) Ik snap dat je 'm ook voor jezelfe knipte... maar wat zegt dochterlief daar van?! Liefs, Dina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel tof. da's toch veel beter dan een winkelexemplaar he.
    Goed dat het met je strijkijzer weer goedgekomen is! En die job in september, ik help het je hopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waaauuuwww, heel goed gelukt, hoor! Ik maakte ook al een Ida om te gebruiken als yoga-tas, maar ik ben zeker dat jouw exemplaar ook als 'schooltas' heel erg van pas zal komen! Ik duim mee dat je op 1/9 ook je boekentas mag klaarmaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, mooi gemaakt! Goed dat je je strijkijzer terug proper hebt gekregen. Dat zal wel verschieten zijn geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij is echt prachtig nu twijfel ik toch of ik het boek ga kopen.

    BeantwoordenVerwijderen