dinsdag 17 maart 2015

Boek- en badliefde



Terwijl ik een badje neem na een hele dag les volgen (wat écht lastig is), dwalen mijn gedachten af. Een strip ligt naast het bad, uit mijn iphone klinkt hemelse muziek. Maar ik ben niet tot het lezen van de strip gekomen. Eigenlijk is het enige wat ik nu nodig heb mijn gedachten laten gaan. Ik denk aan de zon op mijn huid en hoe ik ernaar verlang. Hoe zalig het twee jaren geleden wel was in de Languedoc. Twaalf dagen lang prachtig weer, mijn huid bruin gebrand, mijn vitamine-D-gehalte weer op pijl. Daar, naast het zwembad, in bed, na het ontbijt las ik 'Zout op mijn huid' van Benoîte Groult. Het was mijn pa die de tip gaf. Het boek leest heel vlot. Ik was meegesleept van in het begin.

Zout op mijn huid


Mijn gedachten gaan verder...goh, het zuiden, de Provence... oh ja, Peter Mayle! Ik las twee van zijn boeken in de winter, onder mijn dubbele donsdeken met flanellen hoeslaken. Het werd bij momenten een vreemde gewaarwording. Zijn observatievermogen is zo scherp zodat het soms lijkt alsof je er ook bij bent. Je voelt de zon, je ruikt de lavendel en de pastis. Het plotse besef dat je gewoon in je bed ligt is op zijn minst ontnuchterend te noemen. (en ik lig heel graag in mijn bed welteverstaan!) Ik las 'Een jaar in de Provence' en 'Toujours Provence'. Ik begrijp heel goed dat zijn huis in Ménerbes een toeristische trekpleister geworden is, en dat hij bijgevolg is moeten verhuizen. Hij heeft het zelf gezocht! Ook ik ben nieuwsgierig geworden...


Toujours ProvenceJaar in de Provence


Goed. We zitten in de Provence. In Frankrijk. Vorig jaar las ik 'De vroolijke tocht, met de automobiel door Frankrijk, nagereden door Michiel Hendryckx' , van Cyriel Buysse. Het boek stond al lang op mijn lijstje, en mijn geduld werd beloond! Ik vond het zalig! Ook bij dit boek krijg je zin om de plaatsen te bezoeken die hij beschrijft.





"'Eigenlijk", denk ik, "lees ik niet graag zware, melige boeken." Horror, agressie, moorden zijn niks voor mij. Lezen is ontspanning. Punt. Ook leuke meisjesboeken kunnen mij bekoren. Ik denk spontaan aan 'Huisje Boompje Feestje' van Jill Mansell. Zo van die liefdesverhaaltjes met altijd een goede afloop!




En zo kom ik tot de vaststelling dat ik mijn gedachten geordend heb. Het is een boekenlijstje geworden. Een boekenlijstje in volgorde van gedachtengang. Mijn volgende gedachtengang ging over 'meta'. Welke meta-ervaringen ik de laatste dagen had. Ik zal ze u besparen...en daarbij het was tijd om uit bad te komen.






6 opmerkingen:

  1. ik zou voor het laatste boek gaan, mij kennende, licht en luchtig, maar dat dubbele donsdeken met flanellen overtrek is zoooooo herkenbaar (en dan nog liggen tutteren als je er net in kruipt e)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig goeie boekenkeuze ;-)))

    Misschien zijn deze dan ook wel iets voor jou: http://fetedesgamins.blogspot.be/2013/06/de-olijventijd-carok-drinkwater.html en http://fetedesgamins.blogspot.be/2014/02/sinds-ik-per-toeval-in-2013-de.html

    Pas op, bij mij werkte het bijzonder verslavend .... En oooo als ik dan over de Provence droom, is er zoveel moois... een DVD'tje in bad bijvoorbeeld, hahaha, 'A good year'...

    En voor nu, een mooie grijze dag gewenst ;-)
    Liefs, Dina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar ja natuurlijk! Ik had nog niet aan jou gedacht! merci voor de tips!

      Verwijderen