vrijdag 13 februari 2015

#boostyourpositivity week 2: eten!

Als ik mijn lievelingsbordjes -dezelfde als mijn metje- uithaal, is het duidelijk: ik heb er zin in! Ik bedoel daarmee 'met goesting koken'. Genieten van de groentjes snijden, en daarbij al het water in de mond krijgen. Het ene receptje na het andere willen proberen. Zo'n dingen. Een golf van 'goedgevoel' stroomt dan door mijn lijf. Maar ik heb dit duidelijk niet altijd. Dat is echt met periodes. Ik weet niet aan wat het ligt of hoe het komt. Het is er of het is er niet.

Ik heb ook een heel arsenaal aan tafelkleedjes, zowel nieuwe als kringloop (zo van die spierwitte met kant in verwerkt en al) met bijhorende katoenen servietten. Allerlei soorten kaarsen in hun daartoe bestemde kaarshoudertjes, vaasjes, houten onderleggertjes, melkkannetjes en suikerpotjes, je vindt het hier allemaal terug in mijn kast.
Waarmee ik wil zeggen dat het een totaalplaatje is, dat koken met zin. Willen jullie ook altijd gaan zitten aan zo'n prachtig gedekte tafel in Dille en Kamille?

Vooral die borden, dat is een verhaaltje op zich. Mijn vader groeide op in een gezin van 10 kinderen. Mijn metje had een servies uit de jaren '50, Copenhague van Boch. In de randjes zit een reliëf, waardoor het een typisch geluid maakt als je met je lepel langs de rand passeert. Kun je nagaan hoe leuk wij het vonden als kind (en we zaten er dikwijls met veel) om meermaals en tot vervelends toe te 'schrapen' langs de rand. Ze moet vaak gek geworden zijn. Maar ik herinner mij niet dat ze er ooit 1 woord over zei.  Als je 10 kwajongens- en meisjes opgevoed hebt, kun je tegen een stootje.

Als ik dus in zo'n positieve en energieke periode zit, en het koken als vanzelf gaat, maak ik vaak één van deze receptjes:

Slaatje met avocado, tomaat, komkommer, olijfjes en feta. Als ik preischeutjes of hardgekookt ei heb, kap ik dat er ook bij. Met een beetje Herbamare en een vinaigrette is dit heerlijk. Ik eet er meestal een gebakken ei of een vegetarische burger bij.  Alleen jammer dat alleen maar mijn dochter en ik van dit slaatje eten.



Rode biet in de oven. Een verse rode biet in schijfjes van ongeveer 1 cm snijden, in een kom overgieten met olijfolie en balsamico-azijn, peper en zout. Goed mengen en op een bakplaat schikken, een 20-tal minuutjes in de oven op 220 °. Naar wens feta en/of geroosterde pijnboom-of andere pitten en zaden toevoegen. Deze vind ik echt heerlijk. Wel jammer dat ik hier de enige ben...



In de reeks gerechten die mijn gezin wél lust:

Ovenschotel met gehakt en één of ander groente. Zoals bloemkool, broccoli, wortel, prei. Langsonder ligt het rul gebakken gehakt, daarboven de gekozen groente, en dan puree. Afwerken met een laagje gemalen kaas en/of chapelure. En dan -wham- de oven in! Soms doe ik de patatjes in schijfjes van een halve centimeter. Heel snel gekookt, en je kan er ook mooi je schotel mee bedekken. Toegegeven, dit is een maaltijd waar vooral de kinderen blij mee zijn. Ik heb het niet zo begrepen op veel vlees. Maar allé, het smaakt mij ook altijd hoor, dit oervlaams herechje. Wij zeggen daar overdekte messink tegen. Voor de niet-westvlamingen: een messink is een mesthoop (!).
Een snelle navraag op facebook naar nog andere mooie benamingen in ons dialect leverde dit op: hete bliksem, jagerschotel, preipot, winterpetatten, kiepkap, laagjeseten, filosof, verloren boer, duikboot, macadam, pappeloete, boereteeten, bedriegden boer maar ook gefopte boer, zweedse schotel. De meesten kennen dit als hachis parmentier. Zeg nu zelf, zalig toch?!
Een vriend die in het vak zit, gebruikt de benaming 'Comfort Food' voor dergelijke gerechten, eten waar je blij van wordt. Het soort eten die je een gelukkig gevoel geeft.



Pasta met fijngesneden restjes van groenten. Ik heb vaak kleine hoeveelheden groenten over. Een derde witte kool, 2 wortels, een halve paprika, een halve venkel en 3 champignons. Ideaal om samen te kappen. Fruit een fijngensneden sjalotje en venkel in olijfolie. Doe er de rest van de fijngesneden groentjes bij. Beetje stoven, en na een paar minuten doe ik er een brikje alpro cuisine of iets gelijkaardigs bij. Afwerken met zout en peper, klein beetje nootmuskaat en gemalen gruyère of parmesan. Je kan er nu ook stukjes hesp of gebakken spek bijvoegen. Ondertussen heb je uiteraard de pasta gekookt. Alles samenvoegen, et voila! De kinders hier zagen wel altijd dat het weer geen gewone simpele macaroni met kaassaus is (zónder groenten mama!). Maar ze eten het wel. Mét smaak!
We doen vaak hetzelfde maar dan met rijst. Een beetje curry toevoegen, en je hebt een romige curry-rijstschotel. Al dan niet met stukjes kip.

Als ik zelf geen inspiratie heb, zijn er nog altijd mijn favoriete kookboeken. Ik haal graag inspiratie uit Donna Hay, De moestuin van Mme Zsazsa, Goed eten van Dorien Knockaert, Pascale Naessens, Slaatjes van Ann Vertriest en Jamie Oliver.


Deze blogpost kadert in het project van #boostyourpositivity van Activia.

4 opmerkingen:

  1. De gehaktschotel heet bij ons 'Ambassadeur'
    Leuke borden heb je !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook geweldig fan van rode bietjes en zal dit receptje zeker eens proberen! Ik at trouwens gisteren (koude) gekookte rode bietjes (in kleine blokjes) gemengd met wat zure room en kleine blokjes granny smith => hemels lekker (ik at het als hapje, maar volgens mij is dat ook een toppertje als boterham-beleg of in een slaatje. En die ovenschotels: hier ook altijd een groot succes, hoor bij onze kroost! Ik heb er altijd wel 1 in mijn diepvries zitten voor als er eens een dagje met weinig energie/tijd passeert; comfort food is top voor zo'n dagen! Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Mesthoop" inderdaad. Dat heb ik ook nog gehoord van een Poperingse collega. Ik lag er eerst een tien minuten dubbel van het lachen mee en maakte er dan 's avonds een variant van. Heerlijk toch??

    BeantwoordenVerwijderen