zondag 30 oktober 2011

Waarom ik zoveel van dit servies hou

Ik plaatste ooit een foto van mijn lievelingsservies op facebook, met de boodschap 'als iemand zo iets in huis heeft of weet staan, dúrft niet naar Kringloop of containerpark gaan ermee zonder aan mij te denken...'
Het heeft opgebracht! Iemand had een bijna volledig sevies op haar zolder staan. En dat heb ik deze week gekregen. Zorgvuldig heb ik bord per bord afgewassen. Ik genoot ervan, dat kun je niet geloven.
De bedanking voor deze lieve dame is in de maak.

Waarom hou ik zoveel van dit servies zul je je afvragen? Er hangt een verhaal, een warmte, een mooie herinnering aan vast.
Mijn grootmoeder (we noemden haar metje Piepauw) had zo'n servies. Mijn grootouders hadden 10 kinderen. Dat betekent heel veel neven en nichten, zo'n 22.  En heel veel gezellige zondagen, feestdagen, ouderjaarsavonden... Allemaal logeerden we wel eens bij hen. Mijn grootvader stierf in '86, daarna gebeurde het wel eens dat we dan bij haar mochten slapen.
Het gebeurde vaak dat we er bleven eten. Een mondje meer of minder, wat maakt het uit?
U begrijpt het al, de borden staan in mijn geheugen gegrift. Maar niet alleen hoe ze eruit zien, ook hoe ze klinken katapulteren mij zó naar mijn kindertijd. De borden hebben een geribbeld randje, en als je met je lepel erlangs gaat, maakt het een typisch geluid.



Het servies doet Scandinavisch aan, en laat ik nu een zwak voor deze landen te hebben.
Ik geloof dat niemand nog maar half beseft hoe blij ik ben met deze aanwinst.

7 opmerkingen:

  1. ewel ik kan het me voorstellen , pure nostalgie , even terug in je kindertijd , soms zou ik daar ook nog es willen zijn .daarom begreep ik je

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mor allé, ik heb ook nog uit zo'n servies gegeten bij mijn grootmoeder en inderdaad...dat is pure nostalgie hé. Ik vraag me af of ze die nog zou hebben...oh dat doet me leuke herinneringen ophalen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaja, dat Heuvelland, geweldig hé. Ik kan ervan meespreken! Tof dat zo'n servies je zo blij maakt! Nostalgie is toch iets leuks.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad, pure nostalgie! Gelukkig heb je 't nog gevonden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super, mijn mama heeft ook zo'n servies staan. Het doet me denken aan wafels en feesten, want enkel dan komt het de kast uit :). Als ik nu ergens zo'n bord zie staan in de kringloop neem ik het altijd mee. Ze wil wel enkel de echte (je weet wel, met de boch stempel onderaan) en die zijn niet zo snel te vinden. In ieder geval, zeer mooie aanwinst! Geniet er maar van!

    Groeten,
    Janne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb heel veel geluk: allemaa mét stempel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vrijdag zo'n volledig servies gezien in Kringloop in Kortrijk... Mocht je eens een heel groot feest willen geven :-)

    BeantwoordenVerwijderen